Case/project
De Graaff Carrosserie/JUSTDRIVE
Marktonderzoek naar toegevoegde waarde in de automotive
Voor automotive bedrijf De Graaff hebben wij een marktonderzoek uitgevoerd. Het doel was op zoek te gaan naar de toegevoegde waarde voor merkdealers. De resultaten uit dit onderzoek gaven inzicht in het onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde van de organisatie. Er ontstonden commerciële kansen die direct konden worden verzilverd.
De Graaff Carrosserie is eigenaar van JUSTDRIVE, dé lichtgewicht carrosserie voor het segment van 3,5 – 5,0 ton GVW. Dit betreft de complete bakopbouw inclusief laadklep en spoiler waarvan de opbouw vast op de wagen zit. Om de groei van het bedrijf door te zetten, is er de wens een nieuwe markt aan te boren. Dit kun je maar één keer goed doen. Een uitgebreid marktonderzoek lag voor de hand.
Groeikansen in een nieuwe markt
De Graaff Carrosserie is succesvol met het leveren van lichtgewicht carrosserieën aan universele bedrijfswagendealers en importeurs. Ook merkdealers nemen jaarlijks meer en meer carrosserieën af. Bij de directie leefde daarom de overtuiging dat bij grote dealer holdings in Nederland het potentieel ligt voor de beoogde groei. Maar welke toegevoegde waarde bied je deze doelgroep? Welke stappen moet je daarvoor als organisatie nemen? Wat is de juiste marktbenadering? Logische eerste stap was een marktonderzoek door een externe partij.
Samenwerking met ProudPepper
ProudPepper kreeg opdracht om dit marktonderzoek uit te voeren. Het adviesbureau helpt organisaties met hun positionering, groeistrategie, marktontwikkeling en branding. Bovendien heeft oprichter Christiaan Mooij ruime ervaring in de Automotive sector en het dealerbedrijf. Uit gesprekken tussen De Graaff en ProudPepper werden 2 hoofddoelen geformuleerd:
1) Breng in kaart welke waarde De Graaff Carrosserie kan toevoegen voor merkdealer holdings.
2) Beschrijf concrete stappen die de organisatie moet zetten voor marktbenadering.
Vervolgens werd het project door ProudPepper in 3 fases uitgevoerd:
Trendonderzoek (fase 1)
Een onderzoek om te bepalen welke trends van invloed zijn op het businessmodel en de propositie van De Graaff Carrosserie. Dit trendonderzoek gaf een goede eerste indruk van de marktwensen en waar deze naartoe bewoog.
Interviews (fase 2)
Interviews met verantwoordelijke personen binnen 5 merkdealerholdings, zowel bestaande als potentiële klanten. Daarbij is gebruik gemaakt van een in de praktijk beproefd model. Het is bedoeld om erachter te komen welke voordelen klanten zoeken en welke pijnpunten zij ervaren in het dagelijks proces. Het doel is het vinden van een FIT tussen deze voordelen, pijnpunten en de producten, diensten en de werkwijze van De Graaff Carrosserie. Er ontstond een duidelijk beeld van de toegevoegde waarde die het bedrijf deze doelgroep kan bieden.
Bevindingen en verbanden vastleggen in rapport (fase 3)
De resultaten uit het trendonderzoek en de interviews zijn uitgewerkt in een overzichtelijk rapport. Daarbij zijn verbanden gezocht tussen de marktontwikkelingen en de informatie uit de klantinterviews. Vervolgens zijn heldere conclusies en concrete vervolgstappen beschreven.
Resultaten
Uit dit marktonderzoek zijn voor De Graaff Carrosserie belangrijke inzichten ontstaan zoals:
- Trends in de sector die van invloed zijn op de propositie en de werkwijze van de organisatie.
- De toegevoegde waarde van de producten, diensten, werkwijze en de organisatie.
- Het onderscheidend vermogen van de organisatie ten opzichte van de directe concurrentie.
- Inzicht in productwensen van de doelgroep.
- Inzicht in en omschrijving persona’s. (op wie moeten we ons richten in onze communicatie)
- Inzicht in de juiste marktbenadering en praktische vervolgstappen voor de organisatie.
- Commerciële kansen bij potentiële klanten waarop ze direct kunnen inspelen.
Eerste gesprekken met potentiële klanten gepland
De eerste gesprekken met potentiële merkdealerholdings staan reeds gepland. Deze contacten zijn ontstaan uit het marktonderzoek en worden nu door de organisatie commercieel opgevolgd. Met de resultaten uit dit marktonderzoek is onze propositie naar de nieuwe doelgroep haarscherp, aldus De Graaff Carrosserie.
Benieuwd hoe wij dit voor jouw bedrijf kunnen verzorgen? Neem dan contact met ons op via info@proudpepper.nl
Wat onze klanten vertellen
Plan een vrijblijvend adviesgesprek
Wat zijn jouw ambities op het gebied van positionering, branding en marktontwikkeling? Welke kansen liggen er voor jouw bedrijf? Laten we eens kennismaken en samen kijken waar die ‘peper’ zit.
Bel of mail
BTW en KvK
BTW: NL852091679B01
KvK: 56365306