Skip to content

Businesscase: Plug Schoonmaak

Omzetgroei én Employer Branding

PLUG
Zorgdragen voor een fijne, veilige en productieve werkplek, dat is de missie van schoonmaakbedrijf PLUG. Met oog voor detail gaan de medewerkers een stap verder dan het standaard schoonmaak werk. PLUG verzorgt haar klanten op facilitair gebied, zodat deze zich volledig kunnen richten op hun reguliere business.

Kansen
Zoals veel organisaties heeft PLUG de ambitie om te groeien in omzet en klanten. Een tekort aan goed personeel zette helaas een rem op deze ambitie. Maar er diende zich ook kansen aan. De dienstverlening gaat namelijk verder dan het standaard schoonmaakwerk; denk aan het leveren en aanvullen van o.a. koffie, toiletpapier, papieren handdoekjes, kopieer- en printpapier. Ook glas- gevel- en zonnepaneelreiniging en vloeronderhoud is al jaren één van de diensten. Dit bood kansen voor de uitbreiding van de diensten en de omzet bij bestaande klanten. Maar hoe maak je je bedrijf extra aantrekkelijk voor nieuw talentvol personeel, zodat niet het personeelstekort de bottleneck blijkt te worden van een nieuwe succesvolle business propositie. En welke aanpak kies je om de bestaande klanten op de hoogte te stellen van de extra diensten? 

Samenwerking met ProudPepper
PLUG DGA Sander van Marion besloot bedrijfsadviseur Christiaan Mooij van ProudPepper in te schakelen om hier als externe adviseur over mee te denken. Sander zocht iemand die op een afstand en strategisch niveau naar de organisatie en deze onderwerpen kon kijken. Vervolgens zocht hij in dezelfde persoon iemand die ook hands-on kon aanpakken en doorpakken om de beoogde omzetgroei te realiseren.

Uit gesprekken tussen DGA Van Marion en adviseur Mooij werden al snel de volgende hoofddoelen geformuleerd;

  1. PLUG aantrekkelijk en onderscheidend maken als werkgever. (Employer Branding)
  2. Omzetgroei door met hetzelfde personeel meer diensten te leveren bij bestaande klanten.

De uitvoer van dit project door ProudPepper is terug te brengen in pakweg 6 stappen.

Stap 1: Hoe maken we PLUG aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers?
In een interactieve brainstormsessie met ProudPepper werd duidelijk hoe we PLUG onderscheidend en aantrekkelijk konden maken voor nieuwe medewerkers. Op basis van diverse interviews met de huidige medewerkers heeft Christiaan achterhaalt wat PLUG nu zo leuk maakt als werkgever.

Als snel kwamen we tot verrassende inzichten die PLUG onderscheidend maken t.o.v. veel andere schoonmaakbedrijven. Dit gaf niet alleen inzichten hoe PLUG zich kan presenteren in de nabije toekomst. Ook liet het zien op welk werknemersprofiel we ons moesten richten met onze vacatures en wervingscampagnes. Eén van deze inzichten was dat medewerkers van PLUG meer zijn dan schoonmakers, het zijn veel meer Facilitair Medewerkers. Dit maakt het werk veel leuker, afwisselender en de functie breder!

Stap 2: Propositie scherp stellen
Op de tweede dag hebben we – wederom in een interactieve sessie – de propositie van PLUG scherper gesteld. Hiervoor gebruikte ProudPepper het Waarde Propositie Canvas. Tijdens deze sessie zijn zeer duidelijk de voordelen en toegevoegde waarde van de diensten voor de betreffende doelgroepen in kaart gebracht.

Stap 3: Opstellen van aantrekkelijke vacatures
Met de resultaten uit de twee sessies heeft ProudPepper aantrekkelijke vacatureteksten opgesteld. Vervolgens zijn deze geplaatst op de diverse platforms en kanalen voor de werving van nieuwe medewerkers.

Stap 4: Wervingscampagne Facebook
Samen met het online marketing bureau van PLUG startte ProudPepper een wervingscampagne via betaalde Facebook advertenties met een looptijd van 4 weken. De onderscheidende punten werden hierin benadrukt; de ‘aantrekkelijkheid’ van het werken bij PLUG werd ondersteund met grafisch materiaal.

Facebook ad
Facebook ad
Facebook ad


Stap 5: Ontwikkelen van teksten en uitingen (de communicatie)

Vervolgens zijn teksten geschreven voor de verschillende diensten en producten om te gebruiken in de communicatie. Ook de voordelen voor de klant zijn duidelijk omschreven. Zo staan deze klaar om eenvoudig toe te voegen aan de website, nieuwsbrieven, sociale media, digitale uitingen, presentaties en offertes.

Stap 6: De communicatieplanning bestaande klanten
Daarna is door ProudPepper een communicatiekalender opgesteld met daarin een gestructureerde planning van de communicatie uitingen en middelen voor het komend jaar. In deze communicatiekalender staan o.a. frequentie, kanaal en hoofd/sub onderwerp. Ook is er een keuze gemaakt tussen een digitale benadering en een persoonlijke benadering.

Resultaten
De Facebook campagne heeft een boost aan reacties opgeleverd van geïnteresseerde kandidaten. Uit deze reacties zijn meerdere kandidaten geselecteerd en aangenomen als Facilitair Medewerker. Dit bood ruimte voor PLUG om nieuwe projecten aan te nemen waardoor het aantal declarabele uren fors is gestegen. Dankzij deze campagne is ook personeel aangenomen voor administratieve en commerciële taken. Dit heeft er voor gezorgd dat deze wervings -en promotiecampagnes ook in de toekomst structureel kunnen worden uitgevoerd.

Een blijvend resultaat in omzetgroei en employer branding!

plug schoonmaak logo